Sledujte nás na instagramu

Jak ochránit své kolo před zloději

Každý rok zmizí v České republice kola za desítky miliónů korun. Podle policie se jich přitom povede najít jen šestina. Jak a kde své kolo nechat nechcete-li o něj přijít? Jaké jsou druhy zámků, jak správně kolo zamykat a jaké další tipy by měly zloděje od krádeže vašeho kola odradit?

Deset tipů proti krádeži kola

  • pokud to jde, volte pro jízdu do města staré nebo levnější kolo raději než nové či závodní
  • nahraďte rychloupínáky výpletů a sedlovky šrouby
  • vybírejte si k uzamčení kola taková místa, na nichž se pohybuje hodně lidí a kolo je na očích (pozor ať nezavazí). Kamera městského monitorovacího systému vás možná nezachrání, ale určitě je lepší kolo zamknout v jejím dosahu
  • kolo upínejte k pevně umístěným předmětům (strom, sloup, zábradlí, dopravní značka – přišroubovaná, lavička, hromosvod nebo cyklostojany)
  • nezamykejte kolo jen za rám, ale i za další součásti jako nosič a přední nebo zadní kolo
  • používejte kvalitní zámek, raději podkovu než lankový, nebo kombinaci více zámků
  • před opuštěním kola z něj sundejte součásti, které snadno sundat jdou – computer, odepínací blikačky, brašnu, apod.
  • registrujte kolo do databáze (většinou) Městské policie a opatřete jej nálepkou upozorňující na to, že je kolo registrováno v databázi MP
  • vybavte si kolo něčím, co jej odlišuje – výrazné nálepky nebo barva rámu
  • kupujete-li kolo z druhé ruky, chtějte znát původ kola – nepodporujme ty, kdo kradou kola cíleně!

Naše doporučení

Při cestách do města, do zaměstnání nebo do školy si jen málokdo z nás dovolí vyrazit bez zámku. Myslete na to i vy. Pro zručné zlodějíčky je totiž odcizení kola otázkou vteřin a jedině zámkem a správným připoutáním kola jim můžete jejich snažení trochu znesnadnit. Bicykl vždy zamykejte k něčemu, co je instalováno pevně – strom, sloup, zábradlí, dopravní značka, lavička, hromosvod apod. Můžete také využít ukotvených stojanů nebo uzamykatelné stojany na kola, které už najdete ve většině větších měst. Výhodou je kolo zamknout tam, kde je všem dobře na očích. Podezřelý člověk s kleštěmi nebo pilkou zápasící se zámkem by jistě upoutal pozornost kolemjdoucích.

Lankové zámky, ač jsou nejrozšířenější, tvoří jakýsi základní kámen ochrany kola proti zcizení. Odradí náhodného kolemjdoucího „pobertu“, ale skutečného zloděje vybaveného štípacími kleštěmi většinou nezastaví.

Vybíráte-li zámek na kolo, je vhodné se zaměřit na mechanismy bytelnější – pevné řetězy (někdy bývají opatřené plastovým obalem) nebo tzv. podkovy. Takový zámek je tvořen ohnutou tyčí ve tvaru písmene „U“ a dílem se zámkem spojujícím oba konce. Přeštípnout kleštěmi nelze a lapka již musí vynaložit poměrně velké úsilí, aby kolo ze zajetí zámku dostal. Tyto zámky jsou pochopitelně dražší než lankové, ale liší se od sebe i navzájem bytelností, zamykacím mechanismem i cenou. Policisté pak doporučují oba typy zámků kombinovat.

Další možností jsou zámky s číselným kódem. Vyznavači moderních technologií zase budou nadšeni z elektronických prvků zabezpečení. Osobní alarmy nebo pohybové detektory s nastavitelnou citlivostí spustí hlasitý alarm v okamžiku, kdy s kolem někdo začne manipulovat. Existují už i zámky, které v případě manipulace s kolem odešlou svému majiteli textovou zprávu s upozorněním.

Jedním z nových způsobů používaným v ochraně majitelů jízdních kol proti krádeži je čipování kol. Městští strážníci navíc nabízejí centrální evidenci bicyklů, v níž je fotka kola a výrobní číslo rámu. To pak umožňuje po odcizených kolech pátrat v bazarech, zastavárnách i na ulici. Navíc je kolo po registraci opatřeno nálepkou označující, že je kolo v evidenci městské policie. I to by mohlo zloděje odradit.

Při zamykání kola uzamkněte rám společně s předním nebo zadním kolem. K pevným překážkám jak již bylo zmíněno výše. Zbavte jej všech odnímatelných součástí, o které nechcete přijít – cyklocomputery, blikačky, světla. Na zváženou je nahradit veškeré rychloupínáky pevnými šrouby. Zhrzený zloděj, jemuž se nepovedlo překonat zámek, se vám může pomstít alespoň tak, že vám zákeřně odnese přední nebo zadní kolo či sedlovku se sedlem.

Hodí se také říci, že i zloději jsou vybíraví. Podle statistik Policie ČR byla před deseti lety průměrná hodnota ukradeného kola necelých devět tisíc korun, v roce 2008 to bylo již 15 tisíc. Mezi zloději příliš oblíbená nejsou něčím „specifická“ kola.